Informatie

Met MOTORcheckUP kijk je in de motor en kunnen we aan de hand van de motorlie nagaan of de motor gezond is.  Zo kunnen we eventuele problemen achterhalen en toekomstige schade voorkomen.

MOTORcheckUP controleert het volgende:

  • Olievervuiling
  • Toestand / conditie van de olie
  • Condens of koelwater in de olie
  • Brandstof in de olie

Een druppel motorolie aanbrengen op de teststrip is voldoende, door het ontstane plaatje te vergelijken met de illustratie / schalen (goed, gemiddeld, slecht) krijgt men bij test resultaten mogelijke oorzaken en gevolgen.

Bij een gezonde motor loopt de motorvervuiling en olieconditie gelijkmatig op. Dit is normaal omdat men met het voertuig rijdt loopt de vervuiling op en neemt de olieconditie af (additieven raken uitgewerkt). Bij een service-interval ververst men de olie en filter waardoor het vuil verwijdert wordt uit de motor en met de nieuwe olie heeft men weer de juiste smering, koeling en vuil afvoer . Vandaar het belang oa. van tijdig onderhoud.

Het is daarom te adviseren om voor de olie vervanging een MOTORcheckUP test uit te voeren om zo vast te stellen of de motor gezond is of dat er eventuele gebreken zijn.  Zo ja dan kan men deze tijdig herstellen en kunnen grote onkosten ( o.a. turbo, injectoren) voorkomen worden.

Onderstaand een tweetal voorbeelden

Service interval naar service interval
Gezonde motor, normaal verloop in relatie tot de totaal aantal kilometers

Diesel referentie
Diesel ref

Voorbeeld
Audi A6 S-line, 3.0 TDI, bouwjaar 2007.
Olie is vervangen bij 307.000 KM. Dit was 5.000 kilometer over de service beurt. Daarna normaal verloop. Volgende service gepland bij 327.000. Tijdsperiode 4,5 maanden.

Audi foto

Bij de tweede foto (312.000 KM) zien we duidelijk een een grijze cirkel. Dit duidt op de aanwezigheid van roet in de motor en dit is normaal bij een diesel voertuig. De tweede cirkel geeft een goede olieconditie weer. Bij de 3de en 4de foto zien we dat de vervuiling nagenoeg gelijk blijft en dat de olie conditie afneemt. Dit is normaal.

Gezien de leeftijd van het voertuig en de kilometers die deze auto heeft gereden praten we over een gezonde motor.

Voorbeeld
Ongezonde motor,  geen normaal verloop vervuiling in relatie tot olie conditie

Benzine referentie

Benzine ref

Datum 19 maart 2013Renault foto
Kenteken: 82-DZ-PR
Merk: Renault
Model: Kangoo
Type: 1390 cc , Benzine
Kilometersstand: 124.321
Olielooptijd: 3000 kilometer / 2 maanden

Op de hier boven geplaatste foto zien we een goed voorbeeld van een ongezonde motor. De binnenste cirkel geeft een hoge mate van vervuiling aan terwijl de tweede cirkel een goede olieconditie aangeeft.  Dit duidt op een verkeerde verbranding. Dit betekent voor de klant meer brandstof verbruik, meer slijtage en hogere CO2 uitstoot.

Zoals aangegeven dient de vervuiling en olieconditie gelijkwaardig op te lopen. Kijkend naar de details zien we een totaal kilometerstand van 124.321, met een olielooptijd (tijd dat de olie on de motor zit) van 3.000 KM. We zien hier dus een sterke diagonale lijn, waarbij de vervuiling sterk voorloopt op de toestand van de motorolie wat duidt op een verkeerde ontbranding.

De oorzaak kan zijn een onvolledige verbranding, gebrekkige injectie, problemen met het uitlaatsysteem of turbo, afstelling carburateur of rijstijl.

Als aanbeveling geldt het bezoeken van een garage of specialist.

Terug naar home